Helsinki-Hämeenlinna

plplplplplplpl tekstiä

Helsinki (vanha)
Nimi:Helsinki (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Helsinki asema (Hki)
Ratakilometri:0+159
Liikennepaikka avattu 1. kerran:17.3.1862
Muu nimi:Helsingfors
Aiempi nimi:1897 saakka ”Helsingfors”, 8.1.2005 saakka ”Helsinki / Helsingfors”
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1860-1861
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Rakennusmateriaali:tiili
Fasadin materiaalirappaus
Suunnittelija tai piirtäjä:Carl Albert Edelfelt
Alkuperäiset tilat:lipunmyynti, odotushuoneet, ravintolat, konttorit ym, asuntoja, varasto
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1914-12/1918, purettu liian pienikokoisena
Asema-alue:2: makasiinit vuodelta 1899 osittain jäljellä
Lisätiedot:pohjoispääty purettu jo 1912
Kuvalinkki:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Helsinki_old_railwaystation_behind.jpg
Helsinki (uusi)
Nimi:Helsinki (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Helsinki asema (Hki)
Ratakilometri:0+159
Liikennepaikka avattu 1. kerran:17.3.1862
Muu nimi:Helsingfors
Aiempi nimi:1897 saakka ”Helsingfors”, 8.1.2005 saakka ”Helsinki / Helsingfors”
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:12/1905 – 3/1919
Monesko liikennepaikkarakennus:toinen
Rakennusmateriaali:rautabetoni
Fasadin materiaaliluonnonkivi, rappaus
Muutettu 1. kerran, vuosi:1938
Muutettu 1. kerran, tyyppi:jatkettu, länsisiiven hallintorakennus
Muut muutostyöt:1925 laiturin kattaminen
Suunnittelija tai piirtäjä:Eliel Saarinen
Rakentaja / rakennuttaja:mm. ratainsinööri Oscar A. Orrman
Asemaluokka ja tunniste:I-luokka
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:14.6.1950, palanut laajasti ja korjattu
Nykytilanne (viimeisin):asemakäytössä, liiketiloja
Katuosoite:Kaivokatu 1
Postinumero ja kunta:00100 Helsinki
Suojeltu:kyllä
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BdlR1VGRlamRNeWs
Pasila (vanhin)
Nimi:Pasila (vanhin)
Liikennepaikka (Lyhenne):Pasila asema (Psl)
Ratakilometri:3+230
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1863 vaihde
Liikennepaikka avattu 2. kerran:1887
Muu nimi:Böle
Aiempi nimi:31.5.1925 saakka ”Fredriksberg”, 1.6.1925 – 26.5.1990 ”Pasila/Fredriksberg”, 27.5.1990 -8.1.2005 ”Pasila/Böle”
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1891
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Muutettu 1. kerran, tyyppi:jatkettu
Suunnittelija tai piirtäjä:Bruno Granholm
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:196?, purettu
Kuvalinkki:http://mikanhuone.com/pasilavanhin.jpg
Vammeljoki / Pasila (vanha) (siirrettynä)
Nimi:Vammeljoki (vanha) / Pasila (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Vammeljoki (Vam)
Ratakilometri:421+015
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1.9.1916
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:1940
Muu nimi:Pasila (vanha), Böle
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1915
Monesko liikennepaikkarakennus:Ensimmäinen / Pasilan toinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Siirretty 1. kerran, aika:1923
Siirretty 1. kerran, tapa:Vammeljoen asema siirretty Pasilaan
Siirretty muut kerrat, aika:1984
Siirretty muut kerrat, tapa:siirretty kokonaisena n. 200 metriä
Nykytilanne (viimeisin):Rauhanasema, toimintakeskus/juhlatila
Katuosoite:Veturitori 3
Postinumero ja kunta:00520 Helsinki
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BWjI1aTk2UnZKbkU
Pasila (uusi)
Nimi:Pasila (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Pasila asema (Psl)
Ratakilometri:3+230
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1863 vaihde
Liikennepaikka avattu 2. kerran:1887
Muu nimi:Böle
Aiempi nimi:31.5.1925 saakka ”Fredriksberg”, 1.6.1925 – 26.5.1990 ”Pasila/Fredriksberg”, 27.5.1990 -8.1.2005 ”Pasila/Böle”
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1990
Monesko liikennepaikkarakennus:kolmas
Suunnittelija tai piirtäjä:Juhani Jauhiainen, Marja Nuuttila-Helenius
Rakentaja / rakennuttaja:Arkkitehtitoimisto Castrén-Jauhiainen-Nuuttila
Tyyppipiirustusnumero:A689
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:18.6.2017 -elokuu 2017, purettu
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BVzFZSHV5UERyajg
Nimi:Pasila (uusi väliaikainen)
Liikennepaikka (Lyhenne):Pasila asema (Psl)
Ratakilometri:3+230
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1863 vaihde
Liikennepaikka avattu 2. kerran:1887
Muu nimi:Böle
Aiempi nimi:31.5.1925 saakka ”Fredriksberg”, 1.6.1925 – 26.5.1990 ”Pasila/Fredriksberg”, 27.5.1990 -8.1.2005 ”Pasila/Böle”
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:3.4.2017
Monesko liikennepaikkarakennus:neljäs
Katuosoite:Ratapihantie 6
Postinumero ja kunta:00520 Helsinki
Lisätiedot:Väliaikainen, uuden rakentamisen aikana
Nimi:Pasila (uusin)
Liikennepaikka (Lyhenne):Pasila asema (Psl)
Ratakilometri:3+230
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1863 vaihde
Liikennepaikka avattu 2. kerran:1887
Muu nimi:Böle
Aiempi nimi:31.5.1925 saakka ”Fredriksberg”, 1.6.1925 – 26.5.1990 ”Pasila/Fredriksberg”, 27.5.1990 -8.1.2005 ”Pasila/Böle”
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:Syksy 2019
Monesko liikennepaikkarakennus:viides
Katuosoite:Ratapihantie 6
Postinumero ja kunta:00520 Helsinki
Pasila autojuna-asema
Nimi:Pasila autojuna-asema
Liikennepaikka (Lyhenne):Pasila autojuna-asema (Pau)
Ratakilometri:4+319
Liikennepaikka avattu 1. kerran:04.06.2012
Muu nimi:Böle biltågstation
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:2012
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Nykytilanne (viimeisin):Asemakäytössä, mm. odotustilat
Katuosoite:Veturitie 9
Postinumero ja kunta:00520 Helsinki
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BTUQ0ZzM5eVRCUDA
Sörnäinen
Nimi:Sörnäinen
Liikennepaikka (Lyhenne):Helsinki Sörnäinen (Sö)
Ratakilometri:12+194
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1863
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:27.04.09
Muu nimi:Sörnäs
Aiempi nimi:8.1.2005 saakka ”Sörnäinen”
Rakennusmateriaali:hirsi
Katemateriaali:levy
Fasadin materiaalilaudoitus
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1863
Muutettu 1. kerran, vuosi:1916
Muutettu 1. kerran, tyyppi:jatkettu
Asemaluokka ja tunniste:Satamatoimisto
Tyyppipiirustusnumero:31
Tunnus:1/11
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1965, purettu
Asema-alue:2: kappaletavara-asema osoitteessa Katajanokanlaituri 8
Kuvalinkki:http://mikanhuone.com/sornainen.jpg
Lähde: Suomen rautatiemuseon valokuvakokoelma 1922. <https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:SRMV1:2243>.
Nimi:Käpylä (vanhin) / Nuppulinna (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Käpylä (Käp) / Nuppulinna (Nup)
Ratakilometri:5+840 / 44+210
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1910 / 1.6.1886
Muu nimi:Kottby, Nuppulinna (Nup)
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1910
Siirretty 1. kerran, aika:1922
Siirretty 1. kerran, tapa:Käpylästä Nuppulinnaan
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1930-luku?, purettu
Kuvalinkki:https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:SRMV1:2243
Lähde: Karasjoki, Olavi 1963. Suomen rautatiemuseon valokuvakokoelma. <https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:VR1:9985>.
Nimi:Käpylä (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Käpylä (Käp)
Ratakilometri:5+840
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1910
Muu nimi:Kottby
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1923
Rakennusmateriaali:hirsi
Katemateriaali:tiili
Fasadin materiaalilaudoitus
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Tyyppipiirustusnumero:74
Tunnus:35/11
Alkuperäiset tilat:2 (h+k) yläkerrassa, ym
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1970-luvun loppu, purettu
Kuvalinkki:https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:VR1:9985
Käpylä (uusi)
Nimi:Käpylä (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Käpylä (Käp)
Ratakilometri:5+840
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1910
Muu nimi:Kottby
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1990
Tyyppipiirustusnumero:A646 / A647
Katuosoite:Panuntie 9
Postinumero ja kunta:00610 Helsinki
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BeFliSmVIc0lPTUk
Nimi:Oulunkylä (vanhin)
Liikennepaikka (Lyhenne):Oulunkylä (Olk)
Ratakilometri:7+399
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1873
Muu nimi:Åggelby
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1881
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:purettu
Kuvalinkki:http://mikanhuone.com/oulunkylavanhin.jpg
Oulunkylä (vanha)
Nimi:Oulunkylä (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Oulunkylä (Olk)
Ratakilometri:7+399
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1873
Muu nimi:Åggelby
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1907
Rakennusmateriaali:hirsi
Suunnittelija tai piirtäjä:Bruno Granholm
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1918, paloi
Kuvalinkki:http://mikanhuone.com/oulunkylavanha.jpg
Oulunkylä (uusi)
Nimi:Oulunkylä (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Oulunkylä (Olk)
Ratakilometri:7+399
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1873
Muu nimi:Åggelby
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1919
Rakennusmateriaali:hirsi
Tyyppipiirustusnumero:75
Tunnus:1/11
Alkuperäiset tilat:2. kerroksessa (2h+k) + asemapääll. (4h+k)
Nykytilanne (viimeisin):Tyhjillään laitetilana (2015)
Katuosoite:Oulunkylän tori 4
Postinumero ja kunta:00640 Helsinki
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=1HB_3NELcKheKBX4LhWYP7LvDgGargHVo
Lähde: Karasjoki, Olavi 1963. Suomen rautatiemuseon valokuvakokoelma. <https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:VR1:9980>.
Nimi:Herttoniemi
Liikennepaikka (Lyhenne):Herttoniemi (Hrt)
Ratakilometri:16+000
Liikennepaikka avattu 1. kerran:01.01.39
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:1992
Muu nimi:Hertonäs
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1938
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Tyyppipiirustusnumero:2650
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1993, purettu
Asema-alue:3: ei rakennuksia
Kuvalinkki:https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:VR1:9980
Pukinmäki (vanhin)
Nimi:Pukinmäki (vanhin)
Liikennepaikka (Lyhenne):Pukinmäki (Pmk)
Ratakilometri:9+442
Liikennepaikka avattu 1. kerran:01.06.86
Muu nimi:Bocksbacka
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1910
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1934?, purettu
Kuvalinkki:http://mikanhuone.com/pukinmakivanhin.jpg
Pukinmäki (vanha)
Nimi:Pukinmäki (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Pukinmäki (Pmk)
Ratakilometri:9+442
Liikennepaikka avattu 1. kerran:01.06.86
Muu nimi:Bocksbacka
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1932-1.1.1934
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Asemaluokka ja tunniste:Laiturirakennus
Tyyppipiirustusnumero:1863
Tunnus:45/11
Alkuperäiset tilat:(h+k), kylmä ja lämmin makasiini
Siirretty 1. kerran, aika:2010
Siirretty 1. kerran, tapa:lähistölle
Nykytilanne (viimeisin):siirrettynä
Katuosoite:Rälssintie 15
Postinumero ja kunta:Helsinki
Kuvalinkki:http://mikanhuone.com/pukinmakivanha.jpg
Pukinmäki (uusi)
Nimi:Pukinmäki (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Pukinmäki (Pmk)
Ratakilometri:9+442
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1.6.1886
Muu nimi:Bocksbacka
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1981
Nykytilanne (viimeisin):Pizzeria Station
Katuosoite:Pukinmäenaukio 2
Postinumero ja kunta:00720 Helsinki
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BNjd6dkdjNDEzUmM
Pukinmäki (uusin)
Nimi:Pukinmäki (uusin)
Liikennepaikka (Lyhenne):Pukinmäki (Pmk)
Ratakilometri:9+442
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1.6.1886
Muu nimi:Bocksbacka
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1996
Katuosoite:Pukinmäenaukio 1
Postinumero ja kunta:00720 Helsinki
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BemhQQTg2Mi1fRFU
Nimi:Malmi (vanhin)
Liikennepaikka (Lyhenne):Malmi (Ml)
Ratakilometri:10+900
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1871
Muu nimi:Malm
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1873
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1880-luku?, purettu
Lisätiedot:Ulkoasu ei tiedossa (vielä?)
Malmi (vanha)
Nimi:Malmi (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Malmi (Ml)
Ratakilometri:10+900
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1871
Muu nimi:Malm
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1875-1878
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Alkuperäiset tilat:posti, odotustilat, lipunmyynti, sähkötyshuone
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1930-luku?, purettu
Kuvalinkki:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/Malmin_vanha_asemarakennus_1910.jpg
Nimi:Malmi (vanha väliaikainen)
Liikennepaikka (Lyhenne):Malmi (Ml)
Ratakilometri:10+900
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1871
Muu nimi:Malm
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1929
Asemaluokka ja tunniste:odotussuoja
Alkuperäiset tilat:odotushuone, toimisto
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:purettu
Malmi (uusi)
Nimi:Malmi (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Malmi (Ml)
Ratakilometri:10+900
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1871
Muu nimi:Malm
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1932-1933
Rakennusmateriaali:betoni, tiili
Katemateriaali:levy
Fasadin materiaalirappaus
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Tyyppipiirustusnumero:1830
Tunnus:1/11
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:Alaosaa purettu 1965, katos purettu 1989
Katuosoite:Vanha Helsingintie 24
Postinumero ja kunta:00700 Helsinki
Suojeltu:kyllä (RKY, Rautatiesopimus 1998)
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7Bcjgxb01SRjVkdDA
Malmi (uusin)
Nimi:Malmi (uusin)
Liikennepaikka (Lyhenne):Malmi (Ml)
Ratakilometri:10+900
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1871
Muu nimi:Malm
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1984-1986
Suunnittelija tai piirtäjä:Arkkitehtitoimisto Sakari Laitinen
Tyyppipiirustusnumero:A653
Alkuperäiset tilat:lipunmyynti, kävelysillat, toimistotiloja, ravintola ym
Nykytilanne (viimeisin):alkuperäiskäytössä
Katuosoite:Malmin kauppatie 14
Postinumero ja kunta:00700 Helsinki
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BTEZVLVpUTU dMTzQ
Malmin hautausmaa
Nimi:Malmin hautausmaa
Liikennepaikka (Lyhenne):Malmi (Ml)
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1871 (hautausmaan rata 3.2.1895)
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1897
Alkuperäiset tilat:Odotustilat, joissa alussa pidetty myös siunaustilaisuuksia
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:Yläkerta palanut 1980-luvulla, korjattu
Lisätiedot:Huom! Asemalla ei suoritusta eikä lipunmyyntiä, vain odotustilat
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BZ3RUbG5LcXNVeHc
Lähde: Leino, Eino 1930-luku. Helsingin kaupunginmuseon kokoelmat.
<https://hkm.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km002sha >.
Nimi:Tapanila (vanhin)
Liikennepaikka (Lyhenne):Tapanila (Tna)
Ratakilometri:12+610
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1.2.1907
Muu nimi:Mosabacka
Aiempi nimi:17.1.1908 saakka “Vanda”, sitten Mosabacka
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1908
Suunnittelija tai piirtäjä:“Wanda-Puistokylä-yhtiö”
Tyyppipiirustusnumero100
Alkuperäiset tilat:II. kerr: (h+k)
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1939?, purettu
Kuvalinkki:https://hkm.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km002sha
Tapanila (vanha siirrettynä)
Nimi:Tapanila (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Tapanila (Tna)
Ratakilometri:12+610
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1.2.1907
Muu nimi:Mosabacka
Aiempi nimi:17.1.1908 saakka “Vanda”, sitten Mosabacka
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1939
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaali:laudoitus
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Asemaluokka ja tunniste:Laiturirakennus
Tyyppipiirustusnumero:2074
Tunnus:50/11
Alkuperäiset tilat:(2h+k) ja tavaramakasiini
Siirretty 1. kerran, aika:1991
Siirretty 1. kerran, tapa:Helsingin Pikku-Huopalahteen
Nykytilanne (viimeisin):Pikku-Huopalahdessa
Katuosoite:Tilkantori 12
Postinumero ja kunta:Helsinki
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BSEpncVVVZXB0bVk
Tapanila (uusi)
Nimi:Tapanila (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Tapanila (Tna)
Ratakilometri:12+610
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1.2.1907
Muu nimi:Mosabacka
Aiempi nimi:17.1.1908 saakka “Vanda”, sitten Mosabacka
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1991
Suunnittelija tai piirtäjä:Matti Vuorio
Tyyppipiirustusnumero:A719
Nykytilanne (viimeisin):alkuperäiskäytössä
Katuosoite:Jäkälätie 12
Postinumero ja kunta:00730 Helsinki
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BTDk1Zzhsc2lfeTA
Hillosensalmi (vanha) / Vedenoja / Puistola (vanhin)
Nimi:Puistola (vanhin)
Liikennepaikka (Lyhenne):Puistola (Pla)
Ratakilometri:14+050
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1910
Muu nimi:Parkstad
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1911-1913
Rakennusmateriaali:lauta
Fasadin materiaalilaudoitus
Suunnittelija tai piirtäjä:Bruno Granholm
Asemaluokka ja tunniste:Väntskjul
Tyyppipiirustusnumero:101
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1925?, purettu
Kuvalinkki:http://mikanhuone.com/vedenojahillosensalmivanha.jpg
Lähde: Hakli, Kari 1971. Helsingin kaupunginmuseon kokoelmat. <https://hkm.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km002jto>.
Nimi:Puistola (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Puistola (Pla)
Ratakilometri:14+050
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1910
Muu nimi:Parkstad
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1924-1925
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Asemaluokka ja tunniste:Laiturirakennus
Tyyppipiirustusnumero:105
Tunnus:60/11
Alkuperäiset tilat:2. kerroksessa 2 (h+k)
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:6/2001, purettu kaivinkoneella
Kuvalinkki:http://paulijokinen.fi/helsingin-vanhat-rautatieasemat-kuvina/
Puistola (uusi)
Nimi:Puistola (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Puistola (Pla)
Ratakilometri:14+050
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1910
Muu nimi:Parkstad
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1978
Nykytilanne (viimeisin):alkuperäiskäytössä
Katuosoite:Tapulikaupungintie 1
Postinumero ja kunta:00750 Helsinki
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BVDZtOW0wOFh0dW8
Tikkurila (vanha)
Nimi:Tikkurila (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Tikkurila asema (Tkl)
Ratakilometri:15+861
Liikennepaikka avattu 1. kerran:17.3.1862
Muu nimi:Dickursby
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1859-1862
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Rakennusmateriaali:tiili
Fasadin materiaalitiili
Muutettu 1. kerran, vuosi:1956
Muutettu 1. kerran, tyyppi:muutettu
Suunnittelija tai piirtäjä:Albert Edelfelt
Tyyppipiirustusnumero:102
Tunnus:1/11
Alkuperäiset tilat:II krs: (5h+k), III krs: (3h+k) + 2h
Nykytilanne (viimeisin):Vantaan kaupunginmuseona
Katuosoite:Hertaksentie 1
Postinumero ja kunta:01300 Vantaa
Suojeltu: kyllä (RKY, Rautatiesopimus 1998)
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7Bd1BVYmdLMEdMbXM
Tikkurila (uusi)
Nimi:Tikkurila (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Tikkurila asema (Tkl)
Ratakilometri:15+861
Liikennepaikka avattu 1. kerran:17.3.1862
Muu nimi:Dickursby
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1978
Monesko liikennepaikkarakennus:toinen
Rakennusmateriaali:tiili, betoni
Suunnittelija tai piirtäjä:Olavi Vanninen
Tyyppipiirustusnumero:A720
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:Kevät 2015, purettu
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BckV6dTh1aWdSeFE
Tikkurila (uusin)
Nimi:Tikkurila (uusin)
Liikennepaikka (Lyhenne):Tikkurila asema (Tkl)
Ratakilometri:15+861
Liikennepaikka avattu 1. kerran:17.3.1862
Muu nimi:Dickursby
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:15.01.2015
Monesko liikennepaikkarakennus:kolmas
Katuosoite:Ratatie 11
Postinumero ja kunta:01300 Vantaa
Lisätiedot:Osa kauppakeskus Dixiä
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BV1BvVW8zUlkybFE
Hiekkaharju (vanha)
Nimi:Hiekkaharju (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Hiekkaharju (Hkh)
Ratakilometri:17+109
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1.10.1931
Muu nimi:Sandkulla
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1931
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Asemaluokka ja tunniste:Odotushuone
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1974, purettu
Kuvalinkki:http://mikanhuone.com/hiekkaharjuvanha.jpg
Nimi:Koivukylä
Liikennepaikka (Lyhenne):Koivukylä (Kvy)
Ratakilometri:19+440
Liikennepaikka avattu 1. kerran:01.12.1980
Muu nimi:Björkby
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1980
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Tyyppipiirustusnumero:A404
Nykytilanne (viimeisin):Hylättynä, osin käytössä
Katuosoite:Koivukylän puistotie 5
Postinumero ja kunta:01360 Vantaa
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BVVVLdklTTTYtelk
Rekola (vanha)
Nimi:Rekola (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Rekola (Rkl)
Ratakilometri:20+615
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1.6.1886
Muu nimi:Räckhals
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1913
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Muutettu 1. kerran, vuosi:1929
Muutettu 1. kerran, tyyppi:Hellström, muutettu tavaramakasiiniksi?
Tyyppipiirustusnumero:106
Tunnus:34/12?
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:purettu
Kuvalinkki:http://mikanhuone.com/rekolavanhin.jpg
Lähde: Lehtonen O. A. 6.6.1961. Suomen rautatiemuseon kuvakokoelma. <https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:VR1:7240>.
Nimi:Rekola (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Rekola (Rkl)
Ratakilometri:20+615
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1.6.1886
Muu nimi:Räckhals
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1932
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Muutettu 1. kerran, vuosi:1956
Muutettu 1. kerran, tyyppi:Ungern, jatkettu
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Asemaluokka ja tunniste:Laiturirakennus
Tyyppipiirustusnumero:1868
Tunnus:1/11
Alkuperäiset tilat:(h+k)
Siirretty 1. kerran, aika:1999
Siirretty 1. kerran, tapa:Sipooseen asuinrakennukseksi
Nykytilanne (viimeisin):Siirrettynä Sipooseen
Katuosoite:Jokivarrentie 174
Postinumero ja kunta:04130 Sipoo
Kuvalinkki:https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:VR1:7240
Lähde: postikorttikuva 1902. Suomen rautatiemuseon kuvakokoelmat. <https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:SRMV1:1384>.
Nimi:Korso (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Korso (Krs)
Ratakilometri:22+669
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1.10.1889
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1889
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1918, tuhoutui sodassa
Kuvalinkki:https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:SRMV1:1384
Korso (uusi)
Nimi:Korso (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Korso (Krs)
Ratakilometri:22+669
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1.10.1889
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1918
Monesko liikennepaikkarakennus:toinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Katemateriaali:levy
Fasadin materiaalilaudoitus
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Asemaluokka ja tunniste:V-luokka, Kaskisten radan
Tyyppipiirustusnumero:1652
Tunnus:1/11
Alkuperäiset tilat:(3h+k)
Katuosoite:Korppikotkanpolku 0
Postinumero ja kunta:01450 Vantaa
Suojeltu: kyllä (RKY, Rautatiesopimus 1998)
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BNW9RLWR2ZUpoSXM
Lähde: Suomen rautatiemuseon kuvakokoelma 26.5.1968. <https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:SRMV1:131>.
Nimi:Etelä-Savio
Liikennepaikka (Lyhenne):Etelä-Savio (ESav)
Ratakilometri:25+750
Liikennepaikka avattu 1. kerran:9.8.1968
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:1968
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1968
Asemaluokka ja tunniste:Työmaakoppi
Nykytilanne (viimeisin):purettu
Lisätiedot:Rakennuksen toiminnoista ei tietoa. Tilapäinen junasuorituspaikka.
Kuvalinkki:https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:SRMV1:131
Savio (vanhin) / Vanikko
Nimi:Savio (vanhin) / Vanikko
Liikennepaikka (Lyhenne):Savio (Sav) / Vanikko (Vkk)
Ratakilometri:26+265 / 32+378
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1.6.1886 / 15.5.1931
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:Vanikko: 31.5.1981
Muu nimi:Kallkärr
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1921
Rakennusmateriaali:puu
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Asemaluokka ja tunniste:Pysäkkirakennus
Tyyppipiirustusnumero:2509
Tunnus:75/11
Siirretty 1. kerran, aika:1936
Siirretty 1. kerran, tapa:Siirretty Vanikon (Vkk) asemaksi junalla
Nykytilanne (viimeisin):purettu
Kuvalinkki:http://mikanhuone.com/saviovanhin.jpg
Savio (vanha)
Nimi:Savio (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Savio (Sav)
Ratakilometri:26+265
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1.6.1886
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1935-1936
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Asemaluokka ja tunniste:Laiturirakennus
Tyyppipiirustusnumero:1770
Tunnus:65/11
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1974, purettu
Lisätiedot:”Kylmä mak. lattia matalampi peilikuva”
Kuvalinkki:http://mikanhuone.com/saviovanha.jpg
Savio (uusi)
Nimi:Savio (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Savio (Sav)
Ratakilometri:26+265
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1.6.1886
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1975
Väritys:musta, punainen
Muutettu 1. kerran, tyyppi:lisätty katos
Alkuperäiset tilat:kioski, lipunmyynti
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:Noin 2005, purettu
Kuvalinkki:http://mikanhuone.com/saviouusi.jpg
Nimi:Kerava (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Kerava asema (Ke)
Ratakilometri:28+869
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1863
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:18??
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Muutettu 1. kerran, tyyppi:jatkettu
Siirretty 1. kerran, aika:1863
Siirretty 1. kerran, tapa:Siirretty muualta Keravan asemaksi
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:purettu
Kerava (uusi)
Nimi:Kerava (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Kerava asema (Ke)
Ratakilometri:28+869
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1863
Muu nimi:Kervo
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1876-1878
Monesko liikennepaikkarakennus:toinen
Muutettu 1. kerran, vuosi:1904
Muutettu 1. kerran, tyyppi:Granholm, jatkettu
Muut muutostyöt:1939, muutettu
Suunnittelija tai piirtäjä:Knut Nylander
Tyyppipiirustusnumero:111
Tunnus:1/11
Katuosoite:Asemanaukio 1
Postinumero ja kunta:04200 Kerava
Suojeltu:kyllä (RKY, Rautatiesopimus 1998)
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BaXJDZkMzbE1HSGs
Ristinummi
Nimi:Ristinummi
Liikennepaikka (Lyhenne):Ristinummi (Rnm)
Ratakilometri:33+648
Liikennepaikka avattu 1. kerran:16.6.1899
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:31.5.1998
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:ei tiedossa
Rakennusmateriaali:hirsi
Katemateriaali:tiili
Fasadin materiaalilaudoitus
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Asemaluokka ja tunniste:Laiturirakennus
Tyyppipiirustusnumero:1908
Tunnus:50/11
Alkuperäiset tilat:Yksinkertainen vahtitupa, sauna
Siirretty 1. kerran, aika:1933
Siirretty 1. kerran, tapa:Vahtitupa+sauna siirretty Vaasasta
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1/2000, purettu
Lisätiedot:Yhdistetty vaasalainen vahtitupa ja ulkorakennus
Kuvalinkki:http://mikanhuone.com/ristinummi.jpg
Järvenpää (siirrettynä)
Nimi:Järvenpää
Liikennepaikka (Lyhenne):Järvenpää asema (Jp)
Ratakilometri:36+786
Liikennepaikka avattu 1. kerran:17.3.1862
Aiempi nimi:2.6.2007 saakka “Järvenpää”
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1857
Asemaluokka ja tunniste:Työpäällikön asunto
Siirretty 1. kerran, aika:1999
Siirretty 1. kerran, tapa:Siirretty kokonaisena hieman poispäin radasta
Katuosoite:Asemakatu 3
Postinumero ja kunta:04400 Järvenpää
Suojeltu:Kyllä (RKY, Rautatiesopimus 1998)
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BaGJCMXpsdzhnc1U
Purola
Nimi:Purola
Liikennepaikka (Lyhenne):Purola (Pur)
Ratakilometri:40+533
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1.1.1922
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:193?
Muutettu 1. kerran, vuosi:1946
Muutettu 1. kerran, tyyppi:Ungern, jatkettu
Muut muutostyöt:1952, Ungern, muutettu
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Asemaluokka ja tunniste:Laiturirakennus
Tyyppipiirustusnumero:2323
Tunnus:60/11
Alkuperäiset tilat:(h+k)
Nykytilanne (viimeisin):Asuinkäytössä (2014)
Katuosoite:Ankkapurontie 108
Postinumero ja kunta:04440 Järvenpää
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7Bakw4bkRKMG94OWc
Lähde: Karasjoki, Olavi 1963. Suomen rautatiemuseon valokuvakokoelma. <https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:VR1:9668>.
Nimi:Nuppulinna (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Nuppulinna (Nup)
Ratakilometri:44+210
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1.6.1886
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:11.12.2016
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1930
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström (Jarl Ungern?)
Asemaluokka ja tunniste:Laiturirakennus (peilikuva)
Tyyppipiirustusnumero:1786
Tunnus:55/11
Alkuperäiset tilat:(h+k) ja tavarasiipi
Siirretty 1. kerran, aika:6/1995
Siirretty 1. kerran, tapa:siirretty?
Kuvalinkki: https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:VR1:9668

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *