Turku-Toijala


Asemarakennukset Turku-Loimaa:















Asemarakennukset Loimaa-Toijala:












Toijala: katso Riihimäki-Tampere.

Historiaa:

Turku-Toijala -rata on Turkuun ensimmäisenä tullut rautatie. Rata avattiin väliaikaiselle tavaraliikenteelle 13.1.1876, ja saman vuoden kesällä pidettiin viralliset avajaisjuhlat. Ensimmäisinä pysähdyspaikkoina radan varrelle avattiin 22.6.1876 Lieto, Aura, Kyrö, Loimaa, Humppila, Matku ja Urjala. Näille liikennepaikoille rakennettiin Knut Nylanderin suunnittelemat Turun radan tyyppipiirustusten mukaiset asemat. Knut Nylander toimi vuodesta 1867 alkaen Valtionrautateiden arkkitehtina ja Turku-Toijala oli yksi hänen ensimmäisistä suurista projekteistaan.

Toijalan radalla käytettiin jo systemaattisesti tyyppipiirustuksia, eli samoin piirustuksin rakennettiin useita lähes samanlaisia rakennuksia. Turku sai I-luokan aseman, Toijala II-luokan, Loimaa III-luokan ja isoimmille väliasemille rakennettiin IV-luokan piirustuksin asemat. Turun ensimmäinen asemarakennus oli poikkeuksellisesti P. E. S. Degenaerin suunnittelema tiilinen asema. Se kävi kuitenkin myöhemmin pieneksi ja korvattiin 1940-luvulla uudella. Toijalan rata erottuu edukseen 1800-luvun radoista, sillä siellä useimmat vanhatkin asemat ovat saaneet säilyä alkuperäisasussaan pitkään.

Huomionarvoista Toijalan radalla on ratavahdin tupien runsaus: ei taida muilta kuin rantaradalta löytyä yhtä montaa vahtitupaa. Alkujaan tänne rakennettiin yli 30 vahtitupaa, joista nykyäänkin noin puolet on säilyneenä jäljellä. Vahtituvilla oli Toijalan radalla hyvin tavanomainen rooli. Kun radalla ei pahemmin siltoja, penkereitä tai linjavaihteita ollut, oli ratavahtien tärkein työ vartioida junakohtauksia, tasoristeyksiä ja vaihtotöitä. Monet seisakkeet syntyivät tälläkin radalla vahtitupien ja tasoristeysten läheisyyteen.

2 kommenttia

Jyrki Längman & #183;4.5.2019 08:26

Huovintien koppi ei enään ole Jokioisten museorautatien Humppilan asemana, Riipan pysäkki rakennus siirrettiin joulukuussa 2018 Riipasta siihen ja se otetaan käyttöön museorautatien Humppilan asemana kesällä 2019. Museorautatien Humppilan vanha (Huovintien koppi) asema siirrettiin joulukuussa 2018 Minkiölle odottamaan jatkokäyttöä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *