Turku-Toijala

Turku-Toijala -rata on Turkuun ensimmäisenä tullut rautatie. Rata avattiin väliaikaiselle tavaraliikenteelle 13.1.1876, ja saman vuoden kesällä pidettiin viralliset avajaisjuhlat. Ensimmäisinä pysähdyspaikkoina radan varrelle avattiin 22.6.1876 Lieto, Aura, Kyrö, Loimaa, Humppila, Matku ja Urjala. Näille liikennepaikoille rakennettiin Knut Nylanderin suunnittelemat Turun radan tyyppipiirustusten mukaiset asemat. Knut Nylander toimi vuodesta 1867 alkaen Valtionrautateiden arkkitehtina ja Turku-Toijala oli yksi hänen ensimmäisistä suurista projekteistaan.

Toijalan radalla käytettiin jo systemaattisesti tyyppipiirustuksia, eli samoin piirustuksin rakennettiin useita lähes samanlaisia rakennuksia. Turku sai I-luokan aseman, Toijala II-luokan, Loimaa III-luokan ja isoimmille väliasemille rakennettiin IV-luokan piirustuksin asemat. Turun ensimmäinen asemarakennus oli poikkeuksellisesti P. E. S. Degenaerin suunnittelema tiilinen asema. Se kävi kuitenkin myöhemmin pieneksi ja korvattiin 1940-luvulla uudella. Toijalan rata erottuu edukseen 1800-luvun radoista, sillä siellä useimmat vanhatkin asemat ovat saaneet säilyä alkuperäisasussaan pitkään. Osittain tämä johtuu maaseudun muuttoliikkeestä ja osittain yksityishenkilöiden sekä Museoviraston eleistä rakennusten suojelemiseksi.

Huomionarvoista Toijalan radalla on ratavahdin tupien runsaus: ei taida muilta kuin rantaradalta löytyä yhtä montaa vahtitupaa. Alkujaan tänne rakennettiin yli 30 vahtitupaa, joista nykyäänkin noin puolet on säilyneenä jäljellä. Vahtituvilla oli Toijalan radalla hyvin tavanomainen rooli. Kun radalla ei pahemmin siltoja, penkereitä tai linjavaihteita ollut, oli ratavahtien tärkein työ vartioida junakohtauksia, tasoristeyksiä ja vaihtotöitä. Monet seisakkeet syntyivät tälläkin radalla vahtitupien ja tasoristeysten läheisyyteen.

Turku (vanha)
Nimi:Turku (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Turku asema (Tku)
Ratakilometri:199+674 / 274+860
Liikennepaikka avattu 1. kerran:187? väliaikaisesti
Liikennepaikka avattu 2. kerran:13.1.1876
Muu nimi:Åbo
Aiempi nimi:Turku
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1875
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Rakennusmateriaali:tiili
Fasadin materiaalirappaus
Muutettu 1. kerran, vuosi:1923
Muutettu 1. kerran, tyyppi:lisäosa
Suunnittelija tai piirtäjä:P. E. S. Degeneur
Asemaluokka ja tunniste:I-luokka
Tyyppipiirustusnumero:696
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1939, purettu liian pienikokoisena
Kuvalinkki:http://mikanhuone.com/turkuvanha.jpg
Turku (uusi)
Nimi:Turku (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Turku asema (Tku)
Ratakilometri:199+674 / 274+860
Liikennepaikka avattu 1. kerran:187? väliaikaisesti
Liikennepaikka avattu 2. kerran:13.1.1876
Muu nimi:Turku (uusi), Åbo
Aiempi nimi:Turku
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1940-1941
Monesko liikennepaikkarakennus:toinen
Rakennusmateriaali:teräsbetoni
Fasadin materiaaliKlinkkerilaatta, tiili
Suunnittelija tai piirtäjä:Martti Välikangas, Väinö Vähäkallio
Tyyppipiirustusnumero:696
Alkuperäiset tilat:lipunmyynti, odotushalli, matkatavaratilat, kahvila, posti, asemaravintola
Nykytilanne (viimeisin):asemakäytössä
Katuosoite:Ratapihankatu 37
Postinumero ja kunta:20100 Turku
Suojeltu:kyllä
Kuvalinkki:https://drive.google.com/file/d/0B5B_dISmVa7BTXpmYUNpVWc5QjQ/view?usp=sharing
Räntämäki (uusi)
Nimi:Räntämäki
Liikennepaikka (Lyhenne):Räntämäki (Räm)
Ratakilometri:270+800
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1897
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:24.6.1991
Aiempi nimi:14.5.1934 saakka “Kärsämäki”
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1938-1939
Monesko liikennepaikkarakennus:toinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Asemaluokka ja tunniste:Laiturirakennus
Tyyppipiirustusnumero:1939
Tunnus:1/11
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:2006, paloi osin tulipalossa, korjattu
Nykytilanne (viimeisin):asuinkäytössä (2015)
Katuosoite:Heikki Huhtamäen polku 8
Postinumero ja kunta:20360 Turku
Asema-alue:Asuinrivitalo sivurakennuksineen, ainakin sivurakennus ja kaivo
Suojeltu:osin
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BOUVYd1BQb0RDcjA
Maaria (uusi)
Nimi:Maaria
Liikennepaikka (Lyhenne):Maaria (vanha) (Mri)
Ratakilometri:262+070
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1907
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:kyllä
Muu nimi:St. Marie
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1932
Monesko liikennepaikkarakennus:toinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Asemaluokka ja tunniste:Laiturirakennus
Tyyppipiirustusnumero:1888
Siirretty 1. kerran, aika:7/1997-8/1997
Siirretty 1. kerran, tapa:siirretty lähistölle
Nykytilanne (viimeisin):Ei tietoa siirtopaikasta (2000)
Postinumero ja kunta:Turku
Asema-alue:kaivo, aseman kivijalkaa
Suojeltu:ei
Lisätiedot:Purettu, siirretty ja todennäköisesti kasattu muualle
Kuvalinkki:http://vaunut.org/kuva/9452
Lieto
Liikennepaikka (Lyhenne):Lieto (Leo)
Ratakilometri:256+708
Liikennepaikka avattu 1. kerran:13.1.1876 väliaikaisesti
Liikennepaikka avattu 2. kerran:22.6.1876
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:27.9.1999
Muu nimi:Lundo
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1875
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Muutettu 1. kerran, tyyppi:jatkettu
Muut muutostyöt:“korjattu 1960- ja vielä 80-luvuilla”
Suunnittelija tai piirtäjä:Knut Nylander
Asemaluokka ja tunniste:IV-luokka, Turun radan
Tyyppipiirustusnumero:629
Alkuperäiset tilat:odotussali, toimistohuone, naisten odotushuone, asemapäällikön asunto
Nykytilanne (viimeisin):asuinkäytössä ja myymälänä (2016)
Katuosoite:Asemakuja 1
Postinumero ja kunta:21360 Lieto
Asema-alue:kaksoisvahtitupa v. 1878 sivurakennuksineen, navetta-liiteri, sauna
Suojeltu:kyllä
Lisätiedot:Aseman antiikkimyymälä lopettanut 2016
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BUV80NGk0YkoyM0E
Nimi:Käyrä
Liikennepaikka (Lyhenne):Käyrä (Käy)
Ratakilometri:249+816
Liikennepaikka avattu 1. kerran:188?
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:3.6.1984
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1927
Monesko liikennepaikkarakennus:toinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Muutettu 1. kerran, vuosi:1929
Muutettu 1. kerran, tyyppi:Hellström, muutettu
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Asemaluokka ja tunniste:Laiturirakennus, peilikuva
Tyyppipiirustusnumero:1381
Nykytilanne (viimeisin):Asuinkäytössä (2017)
Katuosoite:Käyräntie 60
Postinumero ja kunta:21370 Aura
Asema-alue:ulkorakennuksia, sauna
Lisätiedot:Ollut Liedon aseman alainen
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BeE9qNnd4eDF0M2M
Aura
Nimi:Aura
Liikennepaikka (Lyhenne):Aura (Au)
Ratakilometri:244+500
Liikennepaikka avattu 1. kerran:13.1.1876 väliaikaisesti
Liikennepaikka avattu 2. kerran:22.6.1876
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:28.9.1999
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Muutettu 1. kerran, vuosi:1908
Muutettu 1. kerran, tyyppi:jatkettu
Muut muutostyöt:Remontoitu 1879
Suunnittelija tai piirtäjä:Knut Nylander
Asemaluokka ja tunniste:IV-luokka, Turun radan
Tyyppipiirustusnumero:674
Tunnus:1/11
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:2002, purettu
Asema-alue:3: ei rakennuksia
Lisätiedot:Lipunmyynti suljettu 1990
Kuvalinkki:http://mikanhuone.com/aura.jpg
Kyrö
Nimi:Kyrö
Liikennepaikka (Lyhenne):Kyrö (Kö)
Ratakilometri:232+875
Liikennepaikka avattu 1. kerran:13.1.1876 väliaikaisesti
Liikennepaikka avattu 2. kerran:22.6.1876
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1875
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Muutettu 1. kerran, tyyppi:jatkettu
Suunnittelija tai piirtäjä:Knut Nylander
Asemaluokka ja tunniste:IV-luokka, Turun radan
Tyyppipiirustusnumero:629
Nykytilanne (viimeisin):asuinkäytössä
Katuosoite:Asemapolku 14
Postinumero ja kunta:21800 Pöytyä
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BUVFhYlliakJReG8
Kumila (vanha) / Jokioinen (JMR)
Nimi:Kumila (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Kumila (Kla)
Ratakilometri:227+251
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1904
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:23.5.1982
Muu nimi:Jokioinen (JMR)
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:18??
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Rakennusmateriaali:puu
Fasadin materiaalilaudoitus
Suunnittelija tai piirtäjä:Knut Nylander
Asemaluokka ja tunniste:seisakerakennus
Alkuperäiset tilat:lipunmyynti, odotustila
Siirretty 1. kerran, aika:1934
Siirretty muut kerrat, aika:1980
Siirretty muut kerrat, tapa:Jokioisten museorautatielle
Nykytilanne (viimeisin):JMR:n Jokioisten seisakerakennuksena
Katuosoite:Humppilantie 20
Postinumero ja kunta:31600 Jokioinen
Asema-alue:3: ei rakennuksia
Lisätiedot:Alkuperäisessä asussa museorautatiellä
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BaV9iV09GblFmdzA
Kumila (uusi)
Nimi:Kumila (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Kumila (Kla)
Ratakilometri:227+251
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1904
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:23.5.1982
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:18??
Monesko liikennepaikkarakennus:toinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Asemaluokka ja tunniste:Yksinkertainen vahtitupa, muutettu tyyppi 6
Tyyppipiirustusnumero:242
Siirretty 1. kerran, aika:1934
Siirretty 1. kerran, tapa:Siirretty Kumilaan Nummelasta km 112:lta
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1999, purettu
Asema-alue:3: ei rakennuksia
Kuvalinkki:http://vaunut.org/kuva/9509
Humppila (JMR) / Huovintie (vanha)
Nimi:Huovintie (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Huovintie (Hvt)
Ratakilometri:222+722 (alun perin 223+178)
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1933
Liikennepaikka avattu 2. kerran:19??
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:3.6.1984
Liikennepaikka lakkautettu 2. kerran:1.2.2000
Muu nimi:Humppila (JMR)
Aiempi nimi:Huovintie
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:18??
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Rakennusmateriaali:puu
Fasadin materiaalilaudoitus
Suunnittelija tai piirtäjä:Knut Nylander
Asemaluokka ja tunniste:Seisakerakennus, Turun radan
Alkuperäiset tilat:lipunmyynti, odotustila
Siirretty 1. kerran, aika:193?
Siirretty muut kerrat, aika:198? tai 199?
Siirretty muut kerrat, tapa:Jokioisten museorautatielle
Nykytilanne (viimeisin):Minkiön asemalla (2019)
Katuosoite:Kiipuntie 49
Postinumero ja kunta:31630 Jokioinen
Asema-alue:Minkiön kapearaiteinen asema-alue
Lisätiedot:26.12.2018 asti Jokioisten museorautatien Humppilan seisakerakennuksena
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BUi1UdjFpVTVUSEE
Huovintie (uusi)
Nimi:Huovintie (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Huovintie (Hvt)
Ratakilometri:222+722 (alun perin 223+178)
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1933
Liikennepaikka avattu 2. kerran:19??
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:3.6.1984
Liikennepaikka lakkautettu 2. kerran:1.2.2000
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:18??
Monesko liikennepaikkarakennus:toinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Muutettu 1. kerran, vuosi:1930
Muutettu 1. kerran, tyyppi:Jatkettu: toimistotilat, uuni
Suunnittelija tai piirtäjä:Knut Nylander?
Asemaluokka ja tunniste:Yksinkertainen vahtitupa, tyyppi 2
Tyyppipiirustusnumero:692
Alkuperäiset tilat:1h+k, ratavahdin asunto
Nykytilanne (viimeisin):Hylättynä (2015)
Katuosoite:Huovintie 93
Postinumero ja kunta:32300 Loimaa
Asema-alue:Ulkorakennus, sauna, kaivo, asuinrakennukset (?)
Lisätiedot:rakennuksessa on todistetusti myyty lippuja, mutta rakennus on rakennettu sekä toiminut asuntona ilman vakituista lipunmyyntiä/junasuoritusta
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BTEZNS05Fam5fY0E
Mellilä
Nimi:Mellilä
Liikennepaikka (Lyhenne):Mellilä (Me)
Ratakilometri:219+584
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1884
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:27.5.1990
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:188?
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Muutettu 1. kerran, vuosi:1922
Muutettu 1. kerran, tyyppi:jatkettu
Suunnittelija tai piirtäjä:Knut Nylander
Tyyppipiirustusnumero:690
Nykytilanne (viimeisin):Asuinkäytössä
Katuosoite:Asemantie 11
Postinumero ja kunta:Loimaa
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BZ3VfNVpuOEdrM0E
Loimaa
Nimi:Loimaa
Liikennepaikka (Lyhenne):Loimaa (Lm)
Ratakilometri:208+870
Liikennepaikka avattu 1. kerran:13.1.1876 väliaikaisesti
Liikennepaikka avattu 2. kerran:22.6.1876
Aiempi nimi:1897 saakka ”Loimijoki”
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1875
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Suunnittelija tai piirtäjä:Knut Nylander
Asemaluokka ja tunniste:III-luokka
Tyyppipiirustusnumero:684
Nykytilanne (viimeisin):mm. Matkahuolto (2015)
Katuosoite:Asemakatu
Postinumero ja kunta:32200 Loimaa
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BdGJzMjNlTTF0VkE
Ypäjä
Nimi:Ypäjä
Liikennepaikka (Lyhenne):Ypäjä (Yä)
Ratakilometri:199+293
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1887
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:3.6.1984
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1888
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Muutettu 1. kerran, vuosi:1905
Muutettu 1. kerran, tyyppi:Granholm, poikkipääty
Suunnittelija tai piirtäjä:Knut Nylander
Asemaluokka ja tunniste:Pysäkkirakennus
Tyyppipiirustusnumero:683
Alkuperäiset tilat:(3h+k) ja posti
Siirretty 1. kerran, aika:Kesä 2000
Siirretty 1. kerran, tapa:kiireellä kesäasunnoksi Kuhmoisiin
Nykytilanne (viimeisin):Purettu ja kasattu Kuhmoisiin 2000
Katuosoite:asuinrakennus: Kestikievarintie 12
Postinumero ja kunta:asuinrakennus: Ypäjä
Asema-alue:Rata- ja asemanhoitajan asunto sivurakennuksineen, asuinrakennus sivurakennuksineen
Suojeltu:ei
Kuvalinkki:http://vaunut.org/kuva/6731
Humppila (vanhin)
Nimi:Humppila (vanhin)
Liikennepaikka (Lyhenne):Humppila (Hp)
Ratakilometri:188+788
Liikennepaikka avattu 1. kerran:13.1.1876 väliaikaisesti
Liikennepaikka avattu 2. kerran:22.6.1876
Aiempi nimi:1897 saakka “Koivisto”
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1875
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Muutettu 1. kerran, tyyppi:jatkettu
Suunnittelija tai piirtäjä:Knut Nylander
Asemaluokka ja tunniste:IV-luokka, Turun radan (peilikuva)
Tyyppipiirustusnumero:676
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:Paloi 17.-18.4.1973 välisenä yönä
Lisätiedot:Postin ryöstöyrityksen jäljiltä polttoleikkurin liekki sytytti rakennuksen
Kuvalinkki:http://www.jukkajoutsi.com/humppila.html
Nimi:Humppila (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Humppila (Hp)
Ratakilometri:188+788
Liikennepaikka avattu 1. kerran:13.1.1876 väliaikaisesti
Liikennepaikka avattu 2. kerran:22.6.1876
Aiempi nimi:1897 saakka “Koivisto”
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1928
Monesko liikennepaikkarakennus:toinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Muutettu 1. kerran, vuosi:1964
Muutettu 1. kerran, tyyppi:“lämminsuoja”
Muut muutostyöt:Asemakäyttöön 1973
Suunnittelija tai piirtäjä:Knut Nylander
Asemaluokka ja tunniste:tavaramakasiini
Alkuperäiset tilat:tavaramakasiini, lämmitetty toimistotila
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:purettu
Lisätiedot:Toimi hetken aikaa asemana ennen parakkia
Kuvalinkki:http://vaunut.org/kuva/39566
Humppila (uusi väliaikainen)
Nimi:Humppila (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Humppila (Hp)
Ratakilometri:188+788
Liikennepaikka avattu 1. kerran:13.1.1876 väliaikaisesti
Liikennepaikka avattu 2. kerran:22.6.1876
Aiempi nimi:1897 saakka “Koivisto”
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1973
Monesko liikennepaikkarakennus:kolmas
Asemaluokka ja tunniste:parakki
Siirretty 1. kerran, aika:1973
Siirretty 1. kerran, tapa:siirretty Ikaalisista
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:n. 1982, purettu
Kuvalinkki:http://vaunut.org/kuva/39566
Humppila (uusin)
Nimi:Humppila (uusin)
Liikennepaikka (Lyhenne):Humppila (Hp)
Ratakilometri:188+788
Liikennepaikka avattu 1. kerran:13.1.1876 väliaikaisesti
Liikennepaikka avattu 2. kerran:22.6.1876
Aiempi nimi:1897 saakka “Koivisto”
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:12.10.1981 – 14.05.1982
Monesko liikennepaikkarakennus:neljäs
Rakennusmateriaali:puu, tiili, betoni
Fasadin materiaalilaudoitus
Suunnittelija tai piirtäjä:Mauri Liedenpohja / VR
Rakentaja / rakennuttaja:Rakennusliike Pentti Virtanen Ky, Putkiliike Tuomo Hakkarainen Oy, Loimaan Sähkö Oy
Tyyppipiirustusnumero:A463
Nykytilanne (viimeisin):PajaShop, työ- ja harrastepiste (2015)
Katuosoite:Asematie 14
Postinumero ja kunta:31640 Humppila
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BU21DOExBcFN5aUk
Matku
Nimi:Matku
Liikennepaikka (Lyhenne):Matku (Mk)
Ratakilometri:179+320
Liikennepaikka avattu 1. kerran:13.1.1876 väliaikaisesti
Liikennepaikka avattu 2. kerran:22.6.1876
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:7.9.1999
Aiempi nimi:1897 saakka “Forssa”
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1875
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Muutettu 1. kerran, vuosi:1908
Muutettu 1. kerran, tyyppi:Granholm, jatkettu
Suunnittelija tai piirtäjä:Knut Nylander
Asemaluokka ja tunniste:IV-luokka, Turun radan
Tyyppipiirustusnumero:629 / 674
Nykytilanne (viimeisin):purettu
Asema-alue:3: ei rakennuksia
Kuvalinkki:http://vaunut.org/kuva/7700
Raitoo
Nimi:Raitoo
Liikennepaikka (Lyhenne):Raitoo (Rat)
Ratakilometri:174+495
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1932
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:3.6.1984
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1939
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Asemaluokka ja tunniste:Laiturirakennus
Tyyppipiirustusnumero:2078
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1996, purettu
Asema-alue:2
Kuvalinkki:http://mikanhuone.com/raitoo.jpg
Hanhisuo (uusi)
Nimi:Hanhisuo (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Hanhisuo (Hns)
Ratakilometri:170+155
Liikennepaikka avattu 1. kerran:Viimeistään 1927
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:3.6.1984
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:18??
Monesko liikennepaikkarakennus:toinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Asemaluokka ja tunniste:Laiturirakennus
Tyyppipiirustusnumero:1851
Siirretty 1. kerran, aika:1931
Siirretty 1. kerran, tapa:kaksi vahtitupaa siirretty Hy-Hnk -radalta
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1986-1987, purettu
Asema-alue:3: ei rakennuksia
Lisätiedot:vahtituvat km:lta 149 ja 181
Kuvalinkki:http://vaunut.org/kuva/66860
Urjala
Nimi:Urjala
Liikennepaikka (Lyhenne):Urjala (Ur)
Ratakilometri:165+588
Liikennepaikka avattu 1. kerran:13.1.1876 väliaikaisesti
Liikennepaikka avattu 2. kerran:22.6.1876
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1875
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Muutettu 1. kerran, tyyppi:jatkettu
Suunnittelija tai piirtäjä:Knut Nylander
Asemaluokka ja tunniste:IV-luokka, Turun radan (peilikuva)
Tyyppipiirustusnumero:629
Nykytilanne (viimeisin):Asuinkäytössä, myymälä?
Katuosoite:Asemantie 4
Postinumero ja kunta:Urjala
Asema-alue:Asemapäällikön asuinrakennus 6/21, viljavarasto, ulkorakennukset, makasiini
Kuvalinkki:http://vaunut.org/kuva/66859
Kylmäkoski
Nimi:Kylmäkoski
Liikennepaikka (Lyhenne):Kylmäkoski (Kyl)
Ratakilometri:159+908
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1910
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:1.8.1986
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1909
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Muutettu 1. kerran, vuosi:1929
Muutettu 1. kerran, tyyppi:muutettu
Tyyppipiirustusnumero:671
Alkuperäiset tilat:3 (h+k)
Nykytilanne (viimeisin):Asuinkäytössä (2014)
Katuosoite:Maunulantie 222
Postinumero ja kunta:Akaa
Asema-alue:Asuinrakennus sivurakennuksineen (3h+k)
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7BVlNTMzN6ajZvOUU
Sotkia (uusi)
Nimi:Sotkia
Liikennepaikka (Lyhenne):Sotkia (Sot)
Ratakilometri:152+064
Liikennepaikka avattu 1. kerran:1906
Liikennepaikka lakkautettu 1. kerran:3.6.1984
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1938
Monesko liikennepaikkarakennus:toinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Suunnittelija tai piirtäjä:Thure Hellström
Asemaluokka ja tunniste:Laiturirakennus (peilikuva)
Tyyppipiirustusnumero:1939
Alkuperäiset tilat:(h+k), kylmä ja lämmin tavaramakasiini
Nykytilanne (viimeisin):Asuinkäytössä (2015)
Katuosoite:Aakalantie 315
Postinumero ja kunta:Akaa
Asema-alue:3: ei rakennuksia
Kuvalinkki:https://www.flickr.com/photos/95365559@N02/14467266567/
Toijala (vanha)
Nimi:Toijala (vanha)
Liikennepaikka (Lyhenne):Toijala (Tl)
Ratakilometri:147+339
Liikennepaikka avattu 1. kerran:13.1.1876 väliaikaisesti
Liikennepaikka avattu 2. kerran:22.6.1876
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:1876
Monesko liikennepaikkarakennus:ensimmäinen
Rakennusmateriaali:hirsi
Fasadin materiaalilaudoitus
Muutettu 1. kerran, vuosi:1913
Muutettu 1. kerran, tyyppi:jatkettu
Muut muutostyöt:1925, jatkettu, 1947, Ungern, jatkettu
Suunnittelija tai piirtäjä:Knut Nylander
Asemaluokka ja tunniste:II-luokka, Turun radan
Tyyppipiirustusnumero:630
Alkuperäiset tilat:I, II ja III luokan odotussalit, lennätintoimisto, naistenhuone, posti, ravintola, asemapäällikön ja sähköttäjän asunnot
Tuhoutumisvuosi ja -tapa:1964, purettu
Kuvalinkki:http://vaunut.org/kuva/66855
Toijala (uusi)
Nimi:Toijala (uusi)
Liikennepaikka (Lyhenne):Toijala (Tl)
Ratakilometri:147+339
Liikennepaikka avattu 1. kerran:13.1.1876 väliaikaisesti
Liikennepaikka avattu 2. kerran:22.6.1876
Rakennusaika tai valmistumisvuosi:Syksy 1961 – 9/1963
Monesko liikennepaikkarakennus:toinen
Suunnittelija tai piirtäjä:Aarno Raveala
Rakentaja / rakennuttaja:Arvonen Osakeyhtiö
Tyyppipiirustusnumero:2973
Nykytilanne (viimeisin):asemakäytössä
Katuosoite:Pätsiniementie 4c
Postinumero ja kunta:37800 Akaa
Kuvalinkki:https://drive.google.com/open?id=0B5B_dISmVa7Bbkc1Z2VXV1RoR1k

2 kommenttia

Jyrki Längman & #183;4.5.2019 08:26

Huovintien koppi ei enään ole Jokioisten museorautatien Humppilan asemana, Riipan pysäkki rakennus siirrettiin joulukuussa 2018 Riipasta siihen ja se otetaan käyttöön museorautatien Humppilan asemana kesällä 2019. Museorautatien Humppilan vanha (Huovintien koppi) asema siirrettiin joulukuussa 2018 Minkiölle odottamaan jatkokäyttöä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *